2007-04-30

Mexiko - Tijuana

Detta trodde jag inte innan jag akte hit till Amerika..att jag skulle sla tva flugor i en small och komma till bade Amerika och Mexiko. Det var Barbaras vardfamilj som gav mig mojligheten och det ar jag hjartligt tacksam for! Sues familj skulle aka pa dop i Mexiko hos hennes kusin och fragade om jag och Barbara ville hanga pa, saklart att vi ville! Vi var dock inte med pa sjalva dopet utan kom ner till festen som de har efterat, dock var vi lite sena pga av all trafik sa festen var nastan over nar vi anlande men vi hann fa lite kak och lite tarta iaf. Det var spannande att se, de hade hyrt ett sadant typiskt stalle for barnaktiviteter med malade sagofigurer pa vaggarna, hoppborg och gungor. Lite val om ni vil veta min mening. Vi akte sedan till vart hotell dar vi fick ett stort rum med 3 dubbelsangar och vi betalade bara 10 dollar (70 kr) var! Vi gjorde oss iordning for utgang och tog taxi ner pa stan. Det var en gata med en massa klubbar och man behovde ej betala intrade pa natt stalle sa vi hangde runt pa en massa olika, rock,spansk musik, reagge mm.. Jag gillade rockstallet bast dar var det bast typ av manniskor och bast musik! Dar behovde jag inte kanna mig sa utittat som jag gjorde pa gatan.. Efter at vi riktiga tortillas fran ett litet gatukok och det smakade valdans gott. Jag provade lite olika saser av stark karaktar ocksa och tro mig vare sig ni vill eller ej men jag har blivit valdans mycket battre pa att ata stark mat har! Pa sondagsmorgonen at vi frukost/lunch pa en liten resturang och jag valde taco med kyckling, sallad, gucamole och en papayasmoothie. Muma. Sen hade vi en liten stund pa oss att inhandla lite souvenirer i alla sma stand. Vad far ni se nar jag kommer hem! Sen satte vi oss i bilen och stallde oss i bilkon for o komma over gransen, vi hade tur och var vantan blev ej sa lang. Sue sa att man kunde bli staende allt fran 2 till 4 timmar. Var vantan gick snabbt under 2 timmar, sarskilt for mig for vi sidan fann det massor att titta pa folk saljer saker, frukt, snacks mm. Jag smakade farsk frukt med citron och chili och det var valdans gott vill jag lova.. Tijuana ar en valdigt fattig stad och efterom den ligger precis vid gransen sa bor manga har tillfalligt medans de forsoker ta sig in i California illegalt. Det var en konstig kansla att aka over en grans och fa se en san total forandring. Tijuana ar slitet, smutsigt, gammalt och smockat med folk. De flesta som lever dar ar valdigt fattiga och det var trakigt och lite jobbigt att se saklart, det ar ledsamt. Men det ar bra att fa se sant sa uppskattar man det man sjalv har annu mer. En sak ar saker iaf att jag ska aka till Mexiko vid ett senare tillfalle, sarskilt nu nar man har en van som man kan halsa pa, vanta du bara Barbara!

No comments: